Tavai drošībai


Kas jāzina par mobilo iekārtu drošu lietošanu?
Moderna mobilā iekārta (mobilais telefons, viedtālrunis, planšete) satur daudz privātas/konfidenciālas informācijas, un to izmanto ne tikai komunikācijai (zvanīšanai, īsziņu un e-pastu sūtīšanai), bet arvien vairāk arī dažādiem mobilajiem un banku maksājumiem.

Var gadīties, ka pietiek uz īsu brīdi mobilo iekārtu atstāt bez uzraudzības, lai kāds ļaunprātis pagūtu nosūtīt paaugstinātas maksas īsziņas, tādējādi sagādājot Tev finansiālus pārsteigumus, vai arī pārsūtīt visu privāto informāciju uz kādu citu mobilo iekārtu. Turklāt, ja nebūsi pietiekami piesardzīgs, Tavā iekārtā ātri vien var iekļūt ļaunprogrammatūra – un Tavu iekārtu jau kontrolēs kāds cits.
Kāpēc nepieciešama ekrāna bloķēšana?
Lai mazinātu riskus, kas saistīti ar nesankcionētu mobilās iekārtas lietošanu, iesakām uzstādīt ekrāna automātisko bloķēšanu un atbloķēšanai iestatīt paroli. Noteikti norādi, pēc cik ilga laika mobilā iekārta tiek automātiski bloķēta. Bloķēšana pasargās ne tikai no neatļautas iekārtas lietošanas, bet arī no ļaunprātīgas piekļuves lielākajai daļai informācijas un programmu, kas ir Tavā iekārtā.

MOBILĀ MAKSĀJUMA lietotājiem ekrāna bloķēšanas prasība ir obligāta, tāpat arī PIN koda ievades aktivizācija SIM kartei.
Ar ko atšķiras ekrāna bloķēšana un PIN kods no SIM kartes PIN koda?
Ja mobilā iekārta ir izslēgta, tad to ieslēgt var tikai tās īpašnieks, kurš zina SIM kartes PIN kodu. Savukārt ekrāna bloķēšana/atbloķēšana attiecas uz ieslēgtas iekārtas aizsardzību. Drošības nolūkā iesakām ekrāna bloķēšanas PIN kodu izvēlēties atšķirīgu no SIM kartes PIN koda.

Parasti ekrāna bloķēšanas PIN un SIM kartes PIN kodu aktivizāciju un maiņu veic iekārtas iestatījumu izvēlnes sadaļā „Drošība” (vai līdzīgi).

Uzzini vairāk par SIM kartēm un PIN kodu lietošanu.
Kas jāņem vērā, lietojot internetbanku?
Lietojot internetbanku, uzmanies no viltus internetadresēm un pārliecinies, ka atver tikai attiecīgās bankas īsto interneta adresi (piem., m.seb.lv), kurai ir atbilstošs drošības sertifikāts.

Lejupielādējot banku mobilās aplikācijas, izmanto tikai drošus avotus – Google Play, App Store u.tml. Nekādā gadījumā mobilajā iekārtā nesaglabā konfidenciālu informāciju (piem., maksājumu karšu PIN kodus, pieejas paroles u.tml.).
Kā rīkoties, ja interneta lapā piedāvā instalēt programmu vai tās atjauninājumus?
Ja, atverot interneta lapu mobilajā iekārtā vai datorā, Tev piedāvā instalēt kādu programmu vai tās atjauninājumus, pastāv diezgan liela varbūtība, ka Tavā iekārtā mēģinās instalēt ļaunprogrammatūru.
Programmatūru instalēšanai izmanto tikai drošus avotus, piem., Google Play, App Store – tie negarantē pilnīgu drošību, tomēr būtiski samazina kaitējuma risku.
Kādu kaitējumu var nodarīt ļaunprogrammatūra?
Ļaunprogrammatūra var nodarīt nopietnu kaitējumu mobilās iekārtas īpašniekam.

  • Iekārta var tikt iekļauta ļaunprāšu kontrolētā datortīklā (t.s. botnetā) un izmantota noziedzīgām darbībām internetā (DDoS uzbrukumi, spama izsūtīšana u.c.), radot lieku slodzi datoram un interneta pieslēgumam, pasliktinot likumīgā lietotāja interneta un datorlietošanas pieredzi vai radot papildu izmaksas par interneta apjoma pārtēriņu.
  • Iekārta var tikt izmantota tās īpašnieka lietotājvārdu un paroļu zādzībai, apdraudot lietotāja identitāti internetā (piem., sociālajos tīklos), radot draudus lietotāja izmantotajiem datortīkliem un pat piekļūstot lietotāja kontiem internetbankā un citās tiešsaistes finanšu iestādēs (PayPal u.c.).
  • Ja iekārtā ir SIM karte, ļaunprogrammatūra var patvaļīgi, lietotājam nezinot, izsūtīt paaugstinātas maksas īsziņas vai veikt zvanus uz paaugstinātas maksas vai ārvalstu numuriem, radot lietotājam finansiālos zaudējumus.
Mēs esam gatavi konsultēt savus klientus ar drošības riskiem saistītos jautājumos, taču Tu esi atbildīgs par savas iekārtas drošību pret ļaunprogrammatūru un citiem kaitējumiem.
Kā pasargāt savu iekārtu no ļaunprogrammatūras?
Ļaunprogrammatūra var nonākt Tavā iekārtā vairākos veidos, no kuriem daži ir acīmredzami, bet citi diezgan slēpti un nemanāmi. Ļaunprogrammatūras nonākšanas iespējamību iekārtā var samazināt, ievērojot vairākus piesardzības pasākumus.

  • Nenodod iekārtu lietošanā citiem cilvēkiem, it īpaši mazpazīstamiem, jo viņi tīši vai netīši var uzinstalēt ļaunprogrammatūru vai spiegu ļaunprogrammatūru.
  • Instalē programmatūru, tās sastāvdaļas un atjauninājumus tikai no oficiālajiem izplatīšanas avotiem (Windows Update, Google Play, Apple iTunes) un neinstalē programmas no apšaubāmiem avotiem.
  • Nelieto „uzlauztas” („piratizētas”) programmas un neveic t.s. „jail break”, jo šīs programmas un „jail break” rīki nereti satur arī ļaunprogrammatūru, kā arī var atcelt iekārtas garantiju.
  • Izmanto pretvīrusu un pretspiegošanas programmatūru.
  • Regulāri veic operētājsistēmas un programmatūras atjaunināšanu.
Kā ierobežot piekļuvi nevēlamam saturam?
Internetā ir atrodams plašs visdažādāko vietņu klāsts, taču ne visas ir vēlamas bērniem un nepilngadīgajiem. Lai ierobežotu bērnu piekļuvi nevēlamām (vardarbība, pornogrāfija u.tml.) vietnēm, var izmantot t.s. interneta satura filtrus jeb vecāku kontroles programmas.
Sīkāka informācija par to atrodama Esi drošs! mājaslapā un sadaļā Satura filtri.
* Sūti komandu, ja vēlies abonēt pakalpojumu par norādīto maksu jau tagad. Informācija par patērētāju atteikuma tiesībām. Vienreizēja pirkuma gadījumā pakalpojuma izpilde notiek uzreiz, nepiemērojot atteikuma tiesības.
Aizvērt

Lūdzu, atjaunini pārlūkprogrammu uz FireFox, Chrome, Safari vai Internet Explorer 9. Paldies!